ریلکس شدن و ادراکات فراحسی

#811
arshia
مدیر

اگرکلیدی برای پیشرفت های روحی وجود داشته باشد , مسلما چیزی غیر از ریلکس شدن نیست. برای اثبات این مطلب دلایل زیادی وجود دارد که به شرح برخی ازآنها می پردازیم:
1-یک کالبد ریلکس شده فاقد احساسها و عواطف ویرانگراست.محال است که در آن واحد فردی بتواند هم ریلکس و هم نگران بوده باشد.(شاید تنها به خاطر این موضوع هم باشد , ریلکس شدن فوری و از روی اراده چیز بسیار با ارزشی است)/ همانطور که مشاهده خواهید کرد , کنترل بر روی احساسها در جریان ارسال و دریافت پیام های روحی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
2-موقعی که بدن در حال استراحت باشد. , دامنه آگاهی گسترش پیدا میکند و انرژی های حیاتی در اختیار فکر قرار می گیرند.به عبارت دیگر انرژی زیادی که صرف فعالیت های مختلف و اکثرا بیهوده و بعضا زیان بخش می شدند, جمع آوری و ذخیره شده و در راستای اهداف عالیه جریان می یابند.قدرت تفکر که بهترین زمینه و یاور فعالیت های روحی است , در شرایطی که بدندر حالت ریلکس کامل باشد , افزایش زیادی پیدا میکند.
3-در حالت ریلکس عمیق و کنترل شده , افکار خلوص و تبلور خاصی پیدا میکنند. در این شرایط نگهداری تصاویر ذهنی برای مدت های طولانی مقدور است . شفافیت و وضوح تفکربرای کنترل فرآیندهای روحی نقش مهم و اساسی دارد. در زمینه تله پاتی , بویژه آرام بودن و نگهداری یک تصویر ذهنی از اهمیت والایی برخوردار است .اگر شما قصد داشته باشید افکار دیگران را مشاهده کنید, بیشتر و پیشتر ازهمه لازم است افکار خودتان را یه خوبی مشاهده کنید. لفت کلرویانس در حقیقتclear vision یا مشاهده صاف و روشن است. بنابراین لازم است فرد به قدرت وقابلیت کافی برای روئیت و شهود درونی رسیده باشد تا بتواند بعدا این اقتدار را در زمینه های خارجی بکار بگیرد.
4-شما بارها شنیده اید که یک فرد نا بینا دارای (( حس ششم )) می شود تا کمبود قدرت بینایی خود را جبران نماید. در این حرف حقایقی وجود دارد. موقعی که یک حس مسدود یا معدوم شود,حواس دیگر دقیقتر و قویتر می شوند. این دلیل خوبی برای توجیه عمل افرادی است که برای شنیدن بهتر و دقیقتر موسیقی یا برخی از صداها , چشمان خویش رامی بندند. این عمل برای به یاد آوری برخی از اعداد و اطلاعات هم مورداستفاده قرار می گیرد. در مواردی که یک حس متوقف شود , انرژی مربوط به آن در راستای کسی و ایجاد قابلیت های عالیتر به کار گرفته می شود. به همین علت حواس دیگر هم قویتر و دقیقتر می شوند.
5-ریلکس شدن کامل موجب افزایش کنترل مغزی می شود. این مساله در حوزه آموزش های روحی از نهایت اهمیت برخوردادر است . در ریلکس کامل , مغز دارای ویژگی های خاصی می شود که یکی از آنها ایجاد و و بروز بیشتر امواج آلفا است . به این ترتیب تولید ارادی امواج آلفا از اهمیت زیادی برخوردار است که نیاز به تاکید و تکرار ندارد.
6-درسراطی که با ریلکس شدن کامل , دیگر بدن به اندازه گیری و نظارت براندامهای داخلی مشغول نباشد , و انرژی مغزی صرف تنظیم حرکات احشاء و اعضاء نباشد , و در حالتی که محرکات مزاحم و پارازیت گونه محیطی توجه شما ما رابه خود جلب نکند , مغز با قدرت و انرژی بیشتر به ثبت و احساس جرقه های زودگذری می پرازد که در شرایط عادی آهسته ترین نجواها احساس می شوند , درسکون و آرامش عمیق مغزی کوچکترین علائم و پیامهای روحی هم احساس و ادراک می شوند شرط لازم آن است که فکر در حالت آرامش و سکون کامل باشد.
شاید شما هم مثل عده ای , خیال کنید که ریلکس شدن یک خالت کسل کننده است که درآن هیجانی وجود ندارد . ریلکس شدن به معنای کاری انجام ندادن نیست , بلکه یک حالت مثبت است که فقط عده کمی از افرادی که بخوبی و با نظارت استاد تمرین کرده اند می توانند به انجام درست آن توفیق پیدا کنند.
روش زیر برای سالیان متوالی با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته است , بخوبی آن را یاد بگیرید و با دقت و ظرافت آن را تجربه کنید.
بهترین موقع برای ریلکس شدن در دقایق و ساعاتی است که شما کاملا هوشیار و شاداب هستید. هیچگاه ریلکس شدن را در مواقعی که خسته و افسرده هستید انجام ندهید, زیرا به احتمال زیاد قبل از آنکه به پایان تمرین برسید , به خواب راحتی فرو می روید. البته این خبر خوبی برای کسانی است که از بی خوابی مزمن رنج می برند.

فشار و کشش:
در اصل دو نوع کشش وجود دارد و این مساله مهمی است که در کتاب هایی که به این مقوله می پردازند نادیده گرفته می شود.
انگشت نشانه دست راست خود را در حالت کشیده روبروی خود نگهدارید , بعد آن را خم کنید . حالا همینطور آن را خمیده نگهدارید , عضلات انگشت شما الان تحت کشش قرار گرفته و در این حالت انرژی الکتریکی تحت کنترل در آمده است.
حالاانگشت خود را راست کنید و فکر کنید که می خواهید آن را خم کنید . به اینحالت (تهدید خم کردن) نام می گذاریم. در این شرایط هم انرژی الکتریکی درعضلات انگشت پدیدار می شود. در مقام مقایسه , این وضع مانند آن است که یک راننده ترمز دستی و پایی را نگه دارد و در عین حال شدیدا هم گاز بدهد.به این ترتیب بیهوده مقدار زیادی سوخت می سوزد و به هدر می رود, بدون انکه کار شما ثمری داشته باشد , به موتور ماشین هم صدمه می زنید. به همین صورت اگر عده ای از عضلات بدن بدون آنکه کاری انام دهند تحت کشش یا (( تهدیدکشش)) قرار بگیرند, ضایعات شیمیایی و الکتریکی گسترده و دیر پایی در آنها پدیدار میشود. این کشش ویرانگر است , این وضع سموم خطرناکی در بدن ایجادمی کند و به جریان صحیح و درست انرژی های حیاتی لطمه می زند.
کشش ویرانگر عادت خطرناک و شایعی است که عده کمی می توانند خود را از لطمات آن بر کنار نگهدارند. آیا شما این کشش های زیانبار را در شانه هایتان اعمال می کنید؟ آیا در ساعاتی متمادی عضلات فک یا پیشانی شما تحت فشار هستند؟ دقت کنید اگر عضله ای نمی خواهد کار کند نیازی نیست که تحت فشار باشد . اگرشما متوجه شدید که برخی ار عضلات شما دچار کشش و انقباضی بیهوده هستند ,برای آنکه آنها را تحت کنترل ضمیر آگاه در بیاورید , ابتدا فشار کششی شدید آگاهانه بر روی آنها اعمال کنید و سپس آنها را در حالت آرامش قرار دهید.
همانطورکه ورود یک گلوله پارچه ای باعث پیدایش انسداد در لوله کشی خانه می شود ,وجود فشار و کشش در بدن هم باعث مسدود شدن سیلان و انتشار انرژی های روحی می گردد. اگر شما این انسدادهای حاصله از وجود فشار در بدن را باز و فعال نگه می دارید. در هر فرصتی که به دست می آورید , احتمال وجود فشار دربدنتان را بررسی کنید و در صورت وجود , به سرعت آن را برطرف نمایید و بصورتی آگاهانه خود را ریلکس کنید.
قبل از آنکه نحوه ریلکس شدن کامل وگسترده را فرا بگیرید , باید نحوه شناسایی وجود فشار را فرا گرفته باشید.اگر نتوانید وجود فشار و کشش را در گروهی از عضلات بدن شناسایی کنید , نمیتوانید یک حالت ریلکس گسترده را در بدن خویش به وجود آورید . بنابراین وضعیتی را که برای ریلکس شدن انتخاب می کنید , نباید یک وضعیت راحتی باشد.تنها در شرایطی می توانید وجود ریلکس را بخوبی احساس کنید , که قبلا درنقاط مورد نظر کشش و فشار ایجاد کرده باشید . از اینجا معلوم می شو. چرامرتاضان یا فقرای هندی برای ریلکس شدن و مدیتیشن , بستری از میخ های تیزرا انتخاب می کنند , در صورتی که می توانند بر بستری از سبزه ها یا خاک نرم به انجام این عمل بپردازند. بنابراین بهتر است بر روی یک صندلی محکم
قرار بگیرید با بر روی زمین بنشینید و به دیوار تکیه دهید , نه اینکه دریک مبل بسیار راحت بیارامید.

روش ریلکس شدن کامل:
در محلی به انجام تمرین بپردازید که مطمئن هستید دیگران موجب مزاحمت شما نمیشوند. اتاق باید کمی گرم و بخوبی تهویه شده باشد. به یاد داشته باشید که در شرایط ریلکس شدن گسترده درجه حرارت بدن شما به میران قابل ملاحظه ای سقوط می کند.
1-درون سطح صاف و سختی دراز بکشید یا اگر ترجیح می دهید بر روی یک صندلی که پشتی دارد بنشینید , برای دقایق متوالی در یک وضع راحت قرار بگیرید/ چشمانتان را باز نگدارید. بهتر است اتاق کم نور باشد , ولی اتاق تاریک نباشد. دست هایتان را راحت روی پاهایتان قرار دهید . هیچگاه یک پا را بر روی پای دیگر نیندازید . اگر دستهایتان را بر روی رانهایتان قرارداده اید , کاملا راحت و آزاد باشند. هیچگاه انگشتانتان را در یکدیگر قفل نکنید. عدم توجه به این نکات باعث می شود تا انرژی روحی شما به میزان زیادی به هدر برود/
حالا تصور کنید که تمام بدن شما به تدریج منجمد میشود یا می بندد , همانطور که یک مجموعه سیمانی یا یک قطعه ژله دارد میبندد. بتدریج کوشش کنید بدن شما کمتر و کمتر حرکت کند, تا بلاخره در مراحله نهایی کاملا بی حرکت شود. هیچ عضله ای را حرکت ندهید. این کار در عمل ممکن است خیلی سخت تر از حرف زدن آن باشد . مغز انسان تنبل است . در مقابل هرجریان سخت و پرزحمتی مقاومت بسیار به خرج می دهد. بنابراین برای مقابله ناآهانه در رسیدن شما به موفقیت , پوست بینی شما ممکن است شروع به خارش کند یا تمایل به خمیازه و بلع بیهوده پیدا کنید. شما باید تا آنجا که میتوانید در مقابل این خواسته ها یا اجبارها مقاومت به خرج دهید. سعی کنید اگر برای پنج دقیق هم که شده , مانند یک مجسمه سنگی مطلقا بی حرکت بمانید.اگر در شرایط ناراحت کننده ای خود را احساس کنید , بهتر از ان است که حرکت کوچکی انجام دهید.
2-چشمانتان را ببندید و یک گردش یا تور در داخل بدنتان انجام دهید. مخصوصا نسبت به عضلات شانه , گردن و چانه تان دقیق ترباشید. در این مرحله در صدد ریلکس قسمت های مختلف بدن خودتان نباشید. تنها نسبت به آنها آگاهی و هوشیاری پیدا کنید. توجه کنید که آنها در چه وضعی هستند , ریلکس هستند یا در شرایط کشش و فشار قرار دارند. سعی کنید در یک محدوده زمانی چند دقیقه ای از تمام قسمت های بدن خود بازدید کنید.
3-حالاچند نفس عمیق بکشید . هوا را از راه دهان وارد ریه هایتان بکنید و از راه بینی خارج کنید. هر بار سعی کنید کاملا ریه هایتان را از هوا خالی کنید.پس از آن به صورت عادی از راه بینی به نفس کشیدن ادامه دهید.
4-عضلات انگشتان پای چپتان را منقبض کنید. هر قدر ممکن است فشار بیشتری اعمال کنید و این وضع را در حدود ده ثانیه ادامه دهید. پس از آن انگشتان پای چپتان را رها یا ریلکس کنید و بلا فاصله عضلات انگشتان پای راستتان را با شدت زیاد منقبض کنید. این وضع را در حدود ده ثانیه انجام دهید . پس از رها کردن آن بلافاصله عضلات ساق پای چپتان را با شدت منقبض کنید. این وضع را برای ده ثانیه ادامه دهید . سپس به سراغ عضلات ران پای راستتان بروید . به اینصورت به ترتیب عضلات میان دو ران , قسمت پایین شکم , جدار شکم , شانه ها ,مچ دو دست , گردن , شانه , عضلات صورت و از همه مهمتر عضلات پلک را رها کنید. این کار را با رها سازی و ریلکس کردن عضلات پیشانی خاتمه دهید. این خیلی مهم است که توجه به یک قسمت منقبض کردن آن خیلی سریع و تقریبا بلافاصله باشد.
5-در این مرحله باید به نفس کشیدنتان توجه کنید. سعی کنید صدای هوا را که درگذر از سوراخهای بینی تولید میشود بشنوید . پر شدن و خالی شدن ریه هایتان را احساس کنید. بتدریج نفسهای خودتان را عمیقتر وطولانی تر کنید. سعی کنید بدون صدا نفس بکشید و هر قدر که امکان دارد راحتتر و آرامتر تنفس کنید.
سعی کنید از طریق شکم تنفس کنید , به این معنی که دردرم , هوا قسمت تحتانی قفسه صدری و شکم شما را به بالا بیاورد . دربازدم سعی کنید قسمت فوقانی شکم و بعد قفسه سینه خود را به داخل ببرید.دقت کنید این کارها با ظرافت و با آرامی انجام شود. دقت کنید در بازدم تمام هوا از ریه هایتان خارج گردد . معمولا در این شرایط بازدم ازدم چند
ثانیه ای بیشتر طول میکشد , بازدم شما باید در حدود ده شماره طول بکشد.
6-نسبت به قوه جاذبه زمین که کالبد شما را به قسمت پایین می کشاند آگاهی پیدا کنید. وزن خود را احساس کنید. وزن انگشتان , دستها , پاها وسرتان را احساس کنید.
7-باید با قدرت تجسم شاهد خرد شدن و فروپاشی جسم خود باشید .احساس کنید بتدریج انگشتانتان , دستها و سایر قسمت های کالبد شما به صورت گرد در می آیند . با وضوح تمام تجسم کنید که بدن شما دارد به صورت توده ای از گرد و غبار در می اید.
8- در این لحظه که وجود شما به توده ای ازغبار تبدیل شده تصور کنید که نسیم تندی به سوی شما می وزد و آثارباقیمانده از وجود جسمانی و مادی شما را به هر گوشه و کناری پراکنده میسازد. در این لحظات تنها چیزی که از شما باقی مانده آگاهی شماست.
9-دراین شرایط که کاملا ریلکس و هشیار شده اید , به اهستگی یا بلندی به خودتان بگویید هرموقعی که من از ده تا یک به صورت معکوس شمردم و پس از آن کلمه خاصی (هر لغتی را که می خواهید می توانید انتخاب کنید) را سه بار تکرارکردم , من بلافاصله به یک حالت ریلکس عمیق فرو میروم , به همان صورتی که الان در این وضع قرار دارم . این جملات را چند بار تکرار کنید.
10-برای انکه به این تمرین خاتمه دهید, یک نفس عمیق بکشید و مانند کسانی که ازخواب برخاسته اند بدن خود را به حالت کشش در آورید تا خستگی و رخوت شما برطرف شود. به خودتان بگویید وقتی که به شماره سه رسیدم چشمانم را باز میکنم و کاملا آگاه و هشیار و تر و تازه هستم. در این لحضات می توانید درزمینه های مثبت و سازنده هم به خودتان تلقین کنید . مثلا به خودتان تلقین کنید که((از این به بعد قدرت حافظه من افزایش پیدا می کند )) یا اینکه ((قدرت تمرکز من افزایش پیدا می کند )) و یا قرت های روحی من افزایش پیدامیکنند.
یک … دو … سه…
چشمانتان را باز کنید . شانه هایتان رابالا بیندازید. پاهایتان را به کشش در آورید و چند بار انگشتان را محکم مشت کنید و بعد دوباره باز کنید. سپس آهسته و آرام از جا بلند شوید.

اگربرای اولین بار این تمرین را انجام داده باشید. برای لحظاتی ممکن است احساس کنید که بدن شما کمی سخت شده است . بنابراین برای مدتی کوتاه ازحرکات تند و سریع پرهیز کنید. این احتمال هم وجود داد که پس از این جریان خیلی سر حال باشید, مگر که وقت خواب شما نزدیک باشد و در این صورت خیلی راحت به خواب می روید. برای آنکه این تمرین را بخوبی انجام دهید , باید بدقت تکنیک ارائه شده برای انجام ریلکس شدن را بخوانید و کاملا به خاطربسپارید.
باید نکات آن را چنان به خاطر سپرده باشید که هر موقع لازم شد , آنها را مطابق فهرست زیر برای دیگران تکرار کنید:
1-بی حرکت بمانید 2- سیاحت ذهنی , بدون فشار و کشش 3-تنفس عمیق 4-سفت کردن وشل کردن 5-به صدای تنفس خود گوش کنید 6- وزنتان را احساس کنید 7- به گرد وغبار تبدیل شوید 8 به اطراف پراکنده شوید 9- به ذهنتان خطاب کنید و کلمه خاصی را انتخاب کرده و آن را بیان کنید. 10- کار را تمام کنید و تا سه بشمارید.
اگر به خوبی این تمرین را انجام دهید , شما نوعی رفلکس شرطی در وجود خودتان به وجود می آورید . در این شرایط برای دفعات بعد نیازندارید که تمام قسمت های دهگانه فوق را به ترتیب و با دقت انجام دهید ,بلکه کافی است به صورتی ساده از ده تا یک بشمارید و کلمه جادیویی را بیان کنید . در این شرایط بلافاصله به خواب عمیقی فرو می روید و نسبت به تاثیرات روحی فوق العاده تاثیرپذیر و حساس می شوید.

(