سوالات متداول درمورد یوگا

#2914
arsham
مشارکت کننده

با توجه به درخواستهای شما عزیزان در زیر به سوالهای متداولی که درباره یوگا پرسیده میشود جواب می دهم .

يوگا چيست ؟
يوگا از ريشه يوگ ، يك كلمه سانسكريت، به معني اتحاد گرفته شده است . اين اتحاد بين ذهن و جسم انسان بوجود مي آيد . از سوي ديگر يوگا يعني اتحاد انسان با تمام هستي . انجام تمرينات يوگا باعث مي شود فرد در زمان حال قرار بگيرد ؛ اينجا و اكنون بودن با تمرينات يوگا تجربه مي شود و به تدريج فرد در زمانهاي مختلف زندگي در لحظه بودن را تجربه خواهد كرد .

يوگا چه فوايدی برای انسان دارد ؟
انجام تمرينات يوگا فوايد فرواني در بهبود و ارتقاء سلامت جسم و روان و ذهن فرد دارد . از جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد :
از تنش و اضطراب مي کاهد.
انعطاف پذيري جسمي و ذهني افزايش مي يابد .
فعاليت سازنده را افزايش مي دهد.
از خشونت و خشم مي کاهد.
روابط ميان فردي را بهبود مي بخشد.
اعتماد به نفس را افزايش مي دهد .
باعث تخليه هيجانات منفي مانند اضطراب مي شود .
عادت خويشتن نگري درست را در شخص مي پروراند.
باعث تفويت سيستم ايمني بدن مي شود .
احتياج به آرامش بيشتر از طريق آرام بخش ها را کاهش مي دهد.
روال خواب را طبيعي مي سازد.
باعث افزايش شناخت فرد از خود مي شود .
شخص را قادر مي سازد که سرحال و هوشيار باشد.
به فرد احساس شادي و سبکي دروني مي بخشد.
باعث افزايش پذيرش فرد در زندگي مي شود .

يوگا در چه زمينه هايي کاربرد دارد ؟
يوگا در زمينه هاي مختلفي از جمله هنر ، ورزش ، پيشگيري از بيماريها ، آموزش و پرورش ، ورزش قهرماني ، مديريت و منابع انساني كاربرد دارد .

يوگا چه تفاوتها و شباهتهايي با ورزش دارد ؟
انجام تمرينات آگاهي بر مبناي حضور ذهن در لحظه و آگاهي مي باشد . در صورتيكه در ورزش كردن ممكن است توجهي به اين موضوع نشود و ذهن فرد به هنگام ورزش كردن در گذشته يا آينده باشد . انجام تمرينات يوگا دربرگيرنده اصول زير است :
تمركز كامل
آگاهي مداوم
همراهي با تنفس
عضلات با حداكثر رهايي
عدم ايجاد خستگي
چشم ها براي افزايش تمركز مي توانند جز برخي موارد بسته باشند .

آيا يوگا کاربردی در مديريت استرس دارد ؟
بله . پس از انجام مستمر تمرينات يوگا كيفيتي در فرد بوجود مي آيد كه كمتر تحت تاثير محكهاي منفي ، استرس ها و فشارهاي رواني قرار مي گيرد و از طرفي مي تواند هيجانات منفي ايجاد شده را تخليه و به آرامش و شادي دست بيابد .

آيا برای انجام آساناهای يوگا محدويت سنی وجود دارد ؟
خير . افراد با هر جنسيتي و در هر رده سني مي توانند از تمرينات يوگا متناسب با سن خود و شرايط جسمي و ذهني خود بهره بگيرند . حتي گروههاي زير نيز مي توانند از اين روش استفاده كنند :
كودكان
نوجوانان
خانم هاي باردار
سالمندان
بيماران
معلولين

آيا انجام يوگادر مکانهای طبيعی تاثيری در کيفيت و تاثيرگذاری آنها برروی فرد دارد ؟
قطعا انجام تمرينات يوگا در محيط هاي طبيعي مانند جنگل ، كنار دريا ، رودخانه ، آبشار و كوه باعث افزايش سطح آرامش ، شادي ، نشاط و متعادل شدن فرد خواهد شد .

آيا برای انجام يوگا زمان خاصی در شبانه روز توصيه می شود ؟
بهترين زمان براي انجام تمرينات يوگا ، زمان طلوع و غروب خورشيد مي باشد .
از سوي ديگر اگر انجام تمرينات در زمانهاي ذكر شده ممكن نباشد ، فرد مي تواند باتوجه به برنامه روزانه خود وقت ديگري را در طول شبانه روز به يوگا اختصاص دهد و حداقل 2 ساعت قبل از انجام تمرينات يوگا غذا ميل نكند و براي اين كار محيطي آرام را به خود اختصاص دهد .